Rörstrand

1726 bildades ”det Swenske Porcellainsvärket” och det började tillverkas porslin på Rörstrands slott i Stockholm under ledning av den tyska porslinsmakaren Johann Wolff. Att det startade 1726 gör Rörstrand till Europas näst äldsta porslinsvarumärke. Materialet som användes var fajans och dekorerna, som ofta var inspirerade av kinesiskt porslin, gick i koboltblått. Och det var nu porslin blev mer tillgängligt för folket, innan hade man främst ätit på metalltallrikar.

På 1740-talet började Rörstrand tillverka egna mönster, dessa typiskt svenska, som Nordstjärnemönstret. Gustav III:s hovarkitekt Jean Erik Rehn skapade flera mönster, som till exempel det Rehnska, och dekorer som målades i tekniken ”bianco sopra bianco” som betyder vitt i vitt. Efter att den första konkurrenten startade 1758 började man märka porslinet med Rörstrand och det såldes i porslinsbodar, den första vid Riddartorget i Gamla Stan i Stockholm.

På 1770-talet riktade man blickarna mot rokokons Frankrike, där den stora inspirationen var naturen. Porslinet dekorerades med skulpterade frukter och blommor, fiskar och annat. Nu börjar man även att använda flera starka färger, inte bara blått och materialet som tidigare hade varit fajans ersattes gradvis av flintgods och den första kompletta servisen lanserades – Sepia.

På 1800-talet får Rörstand sin första ångmaskin vilket medför stora tekniska framsteg och man börjar nu trycka dekorer med hjälp av kopparplåtar, i komplement till handmålningen. Och nu blir stora serviser allt mer populärt, gärna med praktfulla terriner och skålar. Dekorerna inspirerades av mycket av England och motiven som framställdes var ofta landskap, engelska eller från mer exotiska platser. 1857 lyckas Rörstrand tillverka benporslin och senare, på 1880-talet, fältspatporslin. Fabriken växer med framgångarna och Rörstrand blir ett av de 10 största företagen i Sverige. Under 1884 införs en ny stämpel med de karakteristiska kronorna.

År 1900 gör Rörstrand internationellt genombrott på världsutställningen i Paris år med sina praktfulla serviser och urnor i jugendstil. Och år 1926 flyttar Rörstrand hela sin verksamhet till Göteborg. 1930 skapar Louise Adelborg, Rörstrands ”Grand old lady”, en riktig klassiker. Nationalservisen, som idag är känd som Swedish Grace. Och två år senare lanseras Ostindia, som inspirerats av en porslinsskärva som bärgats från Ostindiefararen Götheborg. Nu flyttar verksamheten ännu en gång, och denna gången till Lidköping där Rörstrand slås ihop med Lidköpings Porslinsfabrik. Här blir Gunnar Nylund konstnärlig ledare och gör succé med sitt stengods.

År 1940 inleder Carl-Harry Stålhane sin karriär hos Rörstrand där han utmärker sig med sitt stengods och sina glasyrexperiment. Och ett år senare börjar artisten och formgivaren Hertha Bengtsson. Funktionalismen sätter sin prägel med större fokus på bruksgods. På 1950-talet har Rörstrand ett stort team av konstnärer och formgivare och detta årtionde anses vara Rörstrands mest dynamiska. Nu skapas serierna Picknick, Mon Amie, Koka Blå och Blå Eld.

År 1976 firar Rörstrand 250 år med en jubileumsutställning med serien Sylvia och Kung Carl Gustav XVI inviger Rörstrands Museum i Lidköping. På museet finns idag över 15000 föremål från Rörstrands rika historia.

Alla produkter visas...

Det finns inga fler sidor att hämta